اخبار اداره کل (قزوین) بيشتر

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در برنامه صبح بخیر ایران:

ایمنی و سلامت مردم خط قرمز استاندارد است/ بازبینی و اصلاح دستور العمل های دست و پا گیر

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران صبح امروز در برنامه «صبح بخیر ایران» با تبریک هفته دولت، گزارشی از اقدامات۱۸۰ روزه این سازمان در دوره تحولی ارایه کرد.
 دکتر مهدی اسلام پناه ، سازمان ملی استاندارد ایران را سازمانی مردمی در دولت مردمی معرفی کرد که تمامی فعالیت های آن ناظر بر رضایت، ایمنی و سلامت مردم است.
معاون رییس جمهور، کیفیت را حق مردم دانست و گفت: این سازمان نقش نظارتی خود را ناظر بر حقوق مردم دنبال می کند و ایمنی و سلامت مردم را خط قرمز خود می داند.
معاون رییس جمهور از اصلاح و روزآمد شدن دهها دستور العمل و رویه های دست و پاگیر در دوره تحولی این سازمان خبر داد و افزود: تمامی برنامه ها و فرآیندها، مطابق با قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد و با هدف ضایت مندی عمومی دنبال می شود.
دکتر اسلام پناه ، ورود به بحث خودرو ، اصالت قطعات بکارگرفته شده در تولید خودروها، تدوین سند راهبردی سیستم مدیریت یکپارچه غذا، تسهیل و تسریع در واردات کالاهای اساسی، کاهش رسوب کالا در گمرکات، کاهش زمان ترخیص کالا به 5 تا 7 روز براساس آزمایش برروی محصول را از دیگر برنامه های عملیاتی این سازمان برشمرد.
دبیر شورای عالی استاندارد در ادامه به کنترل کالاهای صادراتی نیز اشاره داشت و گفت: کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری هستند با نظارت سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان مرجع حاکمیتی صادر می شود.
دکتر اسلام پناه با اشاره به توسعه فعالیت های بین المللی اظهار داشت: گسترش فعالیت های بین المللی همسو با سیاست‌های کشورهای منطقه در دستور کار قرار دارد بطوریکه طبق استانداردهای کشورهای هدف، زمینه صادرات موفق فرآهم شود.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران تجارت موفق را نیازمند رفتارهای مناسب بین المللی دانست و خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است به مقاصد صادراتی، نگاه پیش‌دستانه داشته باشیم تا در این زنجیره، ارزش افزوده را برای شکل گرفتن یک تولید خوب و صادرات موفق در منطقه رقم زنیم.
معاون رییس جمهور با اشاره به مقررات فنی برای صادرات گفت:  با تدوین مقررات فنی در دستگاههای اجرایی  و فرآهم کردن فرآیندهای صادراتی توسط نهادهای تایید صلاحیت شده به ویژه در حوزه «های تک»، ارزش افزوده بیشتری را در بخش تجارت خارجی فرآهم سازیم.
دکتر اسلام پناه با اشاره به ورود این سازمان به موضوع خودرو که مطالبه عمومی جامعه است اظهار داشت: پلتفرم هایی که نتواند استانداردهای ایمنی و عملکردی را پاس کند بطور حتم حذف خواهد شد و تولیدات فعلی هم به واسطه تعهدات قبل از توقف بود که با رضایت مصرف کننده با پیوست فنی شماره گذاری انجام می شود.
دبیر شورای عالی استاندارد، برگزاری جلسه شورای عالی استاندارد را پس از 20 سال با حضور رییس دولت مردمی نقطه عطفی برای اجرای برنامه های این سازمان دانست و تصریح کرد: خدمات پس از فروش در نخستین جلسه شورای عالی در دولت سیزدهم و با تاکید رییس جمهور مردمی اجباری شد.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به خودروهایی که تولیدشان متوقف شده است گفت: صرفا خدمات پس از فروش خودروهایی که پس از رفع عیوب شماره گذاری می شود باید تا ۵ سال به صورت رایگان انجام شود.
دکتر اسلام پناه با اشاره به ورود سازمان ملی استاندارد ایران به حوزه خدمات در دوره تحولی تصریح کرد:  معاونت ارزیابی کیفیت این سازمان در حوزه خدمات توانبخشی، گردشگری، اماکن ورزشی، آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی همچنین در حوزه مرتبط با وزارت ICT  وارد شده است که نوشتن و تدوین استاندارد خدماتی با دستگاه متولی انجام می‌گیرد و سازمان استاندارد بر حسن اجرای آن نظارت استصوابی دارد.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران ضمانت اجرایی این تعهدات را استانداردهای تدوین شده دانست که در پورتال سازمان ملی استاندارد ایران به نشانی www.isiri.gov.ir برای آشنایی با استانداردهای مورد نیاز عموم قابل مشاهده است.
دکتر اسلام پناه، با بیان اینکه استاندارد به عنوان مطالبه مردمی مطرح است، تصریح کرد: استاندارد بخشی از حقوق شهروندی است که اجرای آن برای توانمندی جامعه و صیانت حقوق مصرف‌کننده ضروری است.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به جعل نشان استاندارد گفت: هر نشانی امکان جعل دارد که ما بر صیانت از آن نظارت حقوقی داریم از طرفی مصرف کنندگان می توانند برای اصالت کالا کد ۱۰ رقمی زیر نشان استاندارد را به شماره 10001517 ارسال تا از صحت کالای خریداری شده اطمینان حاصل کنند.
معاون رییس جمهور در مورد آسانسور های مترو تهران افزود: این موضوع توسط اداره کل استاندارد استان تهران با شرکت مترو در حال مذاکره است تا مشکل استاندارد آسانسورهای متروی تهران که عدم رعایت آن  ایمنی مسافران را به خطر می اندازد و از سال 1395 اجباری اعلام شده بطور کامل رفع شود.
دکتر اسلام پناه صحبت های خود را در برنامه صبح بخیر ایران، اینگونه به پایان رساند؛ ما با شعار استاندارد مردمی، دولت مردمی، خدمتگزار مردم هستیم و در تلاشیم با نوآوری جدید تاثیر بسزایی در چرخه اقتصاد کشور و رضایت مردم داشته باشیم.